- Data: 9/11/2019
- Lloc: Sala del Mar (Rosa Sensat)
- Assistents: Natàlia, Sara, Xell, Yoli, Patrícia, Elisabet, Núria, Inés, Ana Maria, Rosa, Maria, Marta i Raquel.
La primera sessió oficial del curs hauria d’haver tingut lloc a l’octubre, però al coincidir amb fets sociopolítics extremadament importants a Catalunya decidim anul·lar-la i començar en la data fixada per la sessió del mes de novembre.
Fa poc que hem rebut el fred que és d’esperar per aquestes dates, però la saleta del mar fa goig de tan assoleiada que es veu. Aquest primer dia, la Natàlia i la Sara han volgut tenir mitja horeta per preparar l’espai, repartir per les taules els dossiers que amb tanta il·lusió han preparat per obsequiar i donar la benvinguda a cada membre del grup.
Tot llest per començar
Dues taules rodones enormes guarnides amb llibres inspiradors, els dossiers repartits a l’atzar i plats de ceràmica que s’aniran omplint de magdalenes, fruits secs, galetes i altres aperitius. Tot llest, comença l’aventura!
Presa de contacte
Per aquesta trobada s’han excusat algunes persones, així que no hem arribat a ser les 20 assistents fixes que mantindrem tot el curs. És important l’assistència i la continuïtat, per això s’ha demanat un compromís ferm i no hi hauran entrades i sortides fins el curs vinent, si s’escau.
Ens anem asseient conforme arribem i descobrim sobre la taula el nostre dossier personalitzat, encara ningú no l’ha d’obrir, tot al seu moment. Avui, excepcionalment, ens hem posat una etiqueta amb el nom, per poder retenir a la memòria els noms de cadascuna de nosaltres, no caldran més endavant si aconseguim un dels propòsits del Pla de treball: ser un grup cohesionat on tothom conegui a l’altre, fins i tot amb certa profunditat.
Hem començat la ronda de presentacions, anirem fent de quatre en quatre, volem donar valor a aquest gest que és mostrar-te, obrir-te una mica als altres. Hem procurat crear un ambient acollidor i facilitador perquè les noves incorporacions puguin sentir-se en confiança ben aviat, avui tot i que no s’han presentat, podem dir que hem sentit les veus i les reflexions de totes elles. Anem per bon camí!
S’exposa com es vol que funcionin les sessions i com s’organitzaran: abans de cada sessió tothom rep l’ordre del dia, els documents oportuns si cal fer alguna lectura, etc. Cada sessió s’estructurà a grans trets en una primera part de retrobament per saludar-nos i comentar algun fet destacable, a continuació, organització de la feina i formació dels petits grups de treball. En tercer lloc, la posada en comú de tot el que s’ha anat treballant, a grans trets. Finalment, algunes informacions per anar seguint el fil per la propera sessió i comiat.
Com ens organitzem
En aquesta trobada ens hem organitzat per comissions, s’havien proposat cinc, d’entrada, i n’han sortit sis, de moment:
Bibliografia Ubicacions
Blog
Imatges
Actes
Visites
Les comissions
- Ubicacions
Facilitar el lloc concret de cada sessió amb antelació i fer la previsió necessària.
- Imatges
Immortalitzar moments de les sessions, seleccionar, classificar i arxivar totes les imatges que poden ser utilitzades per acompanyar les actes o altres documents del blog, futurs articles i, sobretot, per la nostra pròpia documentació escrita.
Recollir i seleccionar les imatges aportades per tercers.
- Blog
Tenir cura del seu manteniment i el feedback amb els seguidors.
Aquesta comissió anirà de la ma de les coordinadores que faran l’última revisió abans de publicar.
- Revisió d’actes
Una redacció reflexiva i constructiva que conformi el fil del que anem estirant.
- Bibliografia
- Visites
Ha estat molt engrescador sentir com cadascú pren una actitud activa i es responsabilitza d’una tasca dins del grup, som un equip democràtic, assambleari i igualitari. Seguim el lema de Rosa Sensat “La força dels equips!”
Lectures inspiradores
Finalment, hem pogut descobrir què contenia el dossier, a part d’un dibuix personalitzat: 10 lectures breus però molt inspiradores per llegir, reflexionar i debatre en grupets de tres persones.
- Text Loris Malaguzzi
- Text Loris Malaguzzi
- Text Paola Cagliari
- Poema Gabriel Celaya
Educar es lo mismo
que poner un motor a una barca…
Hay que medir, pensar, equilibrar…
y poner todo en marcha.
Pero para eso,
uno tiene que llevar en el alma
un poco de marino…
un poco de pirata…
un poco de poeta…
y un kilo y medio de paciencia concentrada.
Pero es consolador soñar,
mientras uno trabaja,
que ese barco, ese niño,
irá muy lejos por el agua.
Soñar que ese navío
llevará nuestra carga de palabras
hacia puertos distantes, hacia islas lejanas.
Soñar que, cuando un día
esté durmiendo nuestra propia barca,
en barcos nuevos seguirá
nuestra bandera enarbolada.
- Text Loris Malaguzzi
- Text Rosa Sensat i Vilà
ajudant-lo a descobrir veritats que tinguin, per a ell,
el valor d’una adquisició personal.”
- Text Ane Ablanedo
Miremos la infancia desde ese siempre delicado y difícil prisma entre lo personal y lo político-sociial. Es el quid de la cuestión.”
- Text Philippe Merieu
Així emergeix una de les exigències educatives per a avui dia: disposar de les situacions que permetin a l’infant domesticar el seu propi desig i no ser-ne l’esclau. Proporcionar-lii elements de la nostra cultura que li permetran donar forma a les inquietuds i als impulsos que té a dins. Proposar-lii els marcs on pugui aprendre la densitat del gest ii el domini de si mateix, on puguo formar-se en la determinació d’actuar.
És una exigènciia per a la vida familiar, escolar, cultural i esportiva. Una exigènciia des de la més tendra infància i una formació al llarg de tota la viida, perquè un maii acaba de nèixer a la pròpia voluntat.
Lluny de ser obsoleta o passada de moda, la bona educació és, en efecte, l’accés a la sociabilitat: gràcies a aquesta fem un senyal a les persones amb qui ens creuem, independentment de la relació afectiva que puguem mantenir amb elles. La salutació reemplaça el somriure i s’esbossa , així, l’existència d’un nou tipus de lligam entre les persones que institueix l’esfera pública. Perquè el somriure el que busca és seduir, mentre que la salutació sorgeix del simple reconeixement de l’altre: <<et saludo, et reconec. Et dic bon dia, siguin quins siguin els sentiments, l’afecte, l’antipatia o les opinion que pugui teniir cap a tu. Et saludo i així faig exiistiir un món en què podrem treballar, parlar i organitzar la vida en comí sense que estiguem obligats a estimar-nos!>>".
- Text de Marta Mata i Garriga
- Text de Loris Malaguzzi
Quines reflexions han sorgit a partir de la lectura i el debat en petit grup?
És sorprenent com de lectures de frases d’autors tan diversos sorgeixen tants paral·lelismes amb les realitats, els neguits i les necessitats a les nostres escoles.
Algú parlava de com els canvis, tan esperats per alguns, es resisteixen davant la oposició dels altres. S’ha parlat molt de com la societat ens vol domesticats, obedients i ensinistrats, de tornar a humanitzar a les persones, estem fent infants buits que no es mouen per un interès propi apuntava una companya.
El món robòtic que tenim s’aprofita de la necessitat que té l’infant d’agradar a l’adult. M’escandalitza que es mercantilitzin les necessitats del infants, afegia amb contundència un altre membre del grup.
La por al fracàs fa obeïr deia algú i ens venia al cap aquell fatàstic documental “La educación prohibida”.
El debat acabava amb una reflexió molt punyent: com que el lleure és vivencial però l’escola l’ubiquem en un àmbit formal, academitzat, s’allunya de la vida.
Podeu deixar-nos els vostres comentaris, aportacions, dubtes, preguntes, experiències... Recordeu que entre tots construïm la Cultura d'Infància i d'escola que volem, com diria una companya de viatge: no viatgem sols i recordeu que la força la fa l'equip!