dimecres, 15 de gener del 2020

TROBADA DESEMBRE

  • Data: 14/12/2019
  • Lloc: Biblioteca Rosa Sensat
 Segona sessió



Ens trobem per segon cop aquest curs. Després de la primera sessió a la Sala del Mar, ens va deixar amb ganes de tornar-hi. Seguint amb el que vam acordar, cada sessió serà única i especial i, per tant, serà en espais diferents, inspiradors, motivadors...

La segona sessió tindrà lloc a la biblioteca de Rosa Sensat, com bé el nom del grup ens identifica, ens trobem a la recerca de l'essència de les escoles de Reggio Emilia, després de diàlegs i reflexions ens adonem com a grup que hem de tornar a la base, sentim la necessitat de saber d'on venim per així, si escau saber cap a quina direcció volem anar.


Carregades d'incerteses busquem la llavor, l'origen de Reggio com a tasca educativa de tota una ciutat i com Loris Malaguzzi va plantejar els seus principis pedagògics al voltant del 1940 i en l'actualitat encara serveixen de model inspirador de coneixement i respecte per a molts docents d'arreu del món.

Encuriosides i amb ganes de remenar pàgines ens trobem que la Pau Raga ens ha preparat amb molt de gust tot el recull bibliogràfic que podem trobar a Rosa Sensat sobre Reggio. Una gran taula plena de llibres, experiències, documentacions...


I així, envoltades d'essència i amb ganes d'encetar la sessió, la Sara comença a recitar-nos un fragment d'un llibre de la Beatriz Trueba on parla sobre el paper del mestre.

“No sé per què em poso dreta, vaig rellegir-me aquest llibre i vaig pensar en aquests dies estressants de final de trimestre... Volia regalar-vos aquestes frases motivadores”. 


“…Y corren tiempos oscuros donde avanza una aculturación generalizada a favor de conceptos mercantilistas, tecnócratas y homogeneizadores. Además, las ganancias y los avances se dan de modo muy desigual.
Desgraciadamente son muchos los países del mundo donde los derechos más básicos de los niños aún se vulneran en todos los sentidos y es por ello vital que los países que han consolidado y defienden los derechos de la infancia sirvan de referencia y conciencia para el resto.”

(Trueba, Marcano, Beatriz. Espacios en armonía, 2015, p.13)

“…¿No deberíamos ser los docentes un grupo siempre a la proa del progreso, de la investigación, de la pasión por emprender caminos y buscar tierras por descubrir? Nuestro lugar no está entre los que intentan frenar el avance del triángulo. Ni tampoco en las secciones más anchas del mismo terreno del conformismo y la indiferencia. Allí se sitúan los valores revolucionarios, de retroceso, lo que está destinado a desaparecer por obsoleto e inútil.

Es curioso comprobar que en determinados países, en especial los del Norte de Europa, se busca un perfil de profesorado innovador, abierto, curioso, que viaje y conozca diversos campos no solo educativos y que proyecte en el futuro las mejores ideas del presente.”
(Trueba, Marcano, Beatriz, Espacios en armonía, 2015, p. 14)

“ …Se trataría en definitiva de la vocación del ser y sentirse maestro en conexión con nuestros mejores anhelos de un futuro mejor. En la nostalgia de futuro de la que nos habla Malaguzzi en íntima relación con la pasión y la alegría de vivir.

Cuando de forma intencionada y creativa escuchamos a los niños y devolvemos con preguntas sus respuestas en una rica circularidad. ¿Nos hemos planteado si como adultos y docentes hay muchas respuestas a nuestras preguntas internas o una sola? ¿Nos atrevemos a ir un poco más?"
(Trueba, Marcano, Beatriz, Espacios en armonía, 2015, p.15)

Amb aquestes paraules ens aturem en la importància de trobar la coherència entre el fer, dir, pensar i sentir. En la importància de deixar de repetir patrons establerts sense reflexionar en perquè els fem, aquesta coherència que busquem la trobem si entenem als mestres i les mestres com a persones neutres i és aquesta neutralitat la que en la realitat del dia a dia, dins de les escoles ens costa de ''fer''.
La Natàlia tanca amb la reflexió de la dificultat de trobar-la: ''Les persones no som neutres, cadascú porta la seva motxilla''.


Continuem la sessió, després de parlar sobre les diferents comissions i arreglar algun serrell, ens adonem que hem creat una xarxa. Totes les comissions s’entrellacen entre si. I algú comenta que som un grup i “totes som indispensables”.

Les sorpreses no s’acaben aquí. Rebem la visita de la Maria Rovira. Petons i abraçades després de temps de no veure’ns, petites converses per posar-nos al dia, la Maria va deixar el curs passat la coordinació del grup de la mà del David Castillo i van ser ells qui van deixar la tasca a la Natàlia i la Sara.


De sobte, i quan estàvem immerses en l’organització de cada comissió, rebem la visita del Gino Ferri. Anem de sorpresa en sorpresa... Petons, abraçades, retrobaments... I com qui no vol la cosa, la Natàlia diu: “Gino, tu que coneixes tant Reggio Emilia, quin llibre ens recomanaries per anar a l’essència?”

I comença a mirar, a remirar... “Este libro lo escribí yo hace mucho tiempo. Reggio es una ciudad, no una pedagogía. Allí se realizó una experiencia educativa basada en los valores y la cultura”.

Tornar a l’essència és això, contextualitzar, revisar, conèixer...


I ens recomana La educación infantil en Reggio Emilia (Loris Malaguzzi). Anar a l’essència, conèixer molt bé la figura del gran Loris Malaguzzi. i qui li diu que no al Gino?


De tantes sorpreses i retrobaments, fem una pausa. I entre cafès, mandarines i pastetes continuem amb les presentacions. Moments distesos, de confessions, de coneixença... Sembla estrany com va creixent el nivell de confiança. I la paraula clau és que ens sentim a gust, a gust amb qui estem i a gust amb el que fem. La paraula grup va tenint sentit.




 

Tornem a la feina. I, ara sí, ens submergim entre els llibres. Molts i molts llibres on volem començar a crear la nostra biblioteca, la nostra “base”.

Així que anem seleccionant els llibres que hem llegit i que considerem que poden encaixar. i entre tots els que hem escollit, n’hem seleccionat quatre. Cadascuna de nosaltres en llegirà un i el compartirà, tornem a fer xarxa, fer grup, aquest tarannà és el que ens porta a sentir-nos parts essencials.


Els llibres escollits són:
  • Com escoltar a l’infància? (David Altimir)
  • Art i creativitat a Reggio Emilia (Vea Vecchi)
  • Jo i les ombres (Mariano Dolci)


I, no cal dir-ho, el llibre que ens ha recomanat el Gino. Aquest ens el llegirem i/o rellegirem totes i el posarem en comú en la trobada del febrer. I així és com ens acomiadem en aquesta sessió de grup amb ganes de llegir, amb ganes de més... Per anar més enllà.